آموزش

دلیل جرقه نزدن فندک اجاق گاز چیست؟ 

۰
(۰)

جرقه نزدن فندک اجاق گاز و عدم کارایی درست آن از جمله مواردی است که زیاد در اجاق گازها دیده می‌شود. اجاق گاز از جمله وسایل پر مصرف در هر آشپزخانه ای است و به دلیل استفاده زیاد احتمال خرابی آن نیز بالا می‌رود.در این مقاله از تعمیربان به بررسی علل خرابی و راه حل‌های جرقه نزدن فندک اجاق گاز می‌پردازیم.

علت های جرقه نزدن فندک اجاق گاز

جرقه نزدن فندک اجاق گاز می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که از این موارد می توان به وجود نشتی و اتصال خراب مسیر فندک اجاق، مشکل در برق اجاق گاز، خیس و مسدود شدن سر شعله ها، قفل بودن فندک اجاق گاز و… اشاره کرد. در ادامه به بررسی این عوامل می‌پردازیم.

جرقه نزدن فندک اجاق گاز به دلیل مشکل در برق اجاق

یکی دیگر از مشکلات رایج در جرقه نزدن فندک اجاق گاز که نیاز به تعمیر گاز است، وجود نوسانات برقی و وصل نشدن برق به علت وجود خرابی در سیم برق اجاق است. در صورتی که این مشکل به وجود آمده باشد، باید سیم کشی داخل اجاق گاز را به طور کامل بررسی نمایید و ایراد آن را پیدا کنید. اگر اجاق گاز به سه راهی وصل است، اجاق گاز را از سه راهی جدا کرده و به برق مستقیم متصل کنید تا شاید مشکل رفع شود.

جرقه نزدن فندک اجاق گاز به دلیل خیس بودن سر شعله ها

جرقه نزدن فندک اجاق گاز به دلیل خیس بودن سر شعله ها

خیس بودن سر شعله‌های اجاق گاز ممکن است باعث جرقه نزدن فندک اجاق گاز شود. این مورد معمولا زمانی پیش می‌آید که به تازگی گاز را شسته باشید. رطوبت به جای مانده در سر شعله ها مانع از جرقه زدن فندک می‌شود.برای برطرف شدن این مشکل کافی‌است پس از هر بار نظافت اجاق گاز، آن را با دستمال کاملا خشک کنید.

مطلب پیشنهادی: تعمیر اجاق گاز رومیزی

نیم سوز شدن فندک اجاق گاز

نیم سوز شدن فندک اجاق گاز یکی دیگر از دلایلی است که باعث جرقه نزدن اجاق گاز می‌شود. این مشکل را می توان از رنگ جرقه های اجاق گاز تشخیص داد و فهمید که فندک اجاق گاز نیم سوز شده است. رنگ جرقه فندک اجاق گاز باید آبی باشد، در صورتی که جرقه ها دارای رنگ نارنجی یا زرد باشند، باید نسبت به تعویض فندک اجاق گاز اقدام نمود.

فعال بودن قفل فندک

یکی دیگر از دلایل جرقه نزدن فندک اجاق گاز را می‌توان قفل بودن فندک آن عنوان کرد. این قفل‌ها در اجاق گازها برای محافظت کودکان در برابر خطر به کار رفته است. فعال بودن قفل باعث جرقه نزدن فندک می‌شود، به همین دلیل در صورت به وجود آمدن این مشکل در فندک اجاق گاز بهتر است اول این مورد را بررسی کنیم و در صورت اطمینان از درست بودن آن، گزینه‌های دیگر را مورد بررسی قرار دهیم.

مطلب پیشنهادی: تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

خراب بودن فندک اجاق گاز

یکی دیگر از علتهای جرقه نزدن فندک اجاق گاز را می‌توان خرابی خود فندک دانست. فندک اجاق گاز به دو صورت اتوماتیک و غیر اتوماتیک وجود دارند که پس از مدتی استفاده ممکن است دچار خرابی شوند. برای تعویض فندک گاز بهتر است از یک تعمیرکار و فرد ماهر کمک بگیرید تا به روشی اصولی مشکل به وجود آمده را برطرف کند.

جرقه زدن مداوم فندک اجاق گاز

جرقه زدن مداوم فندک اجاق گازیکی دیگر از معضلات جرقه اجاق گاز، یکسره جرقه زدن آن است. جریان برقی که وارد اجاق گاز می‌شود ممکن است آن را دچار نوسان‌هایی کند که عملکرد جرقه اجاق گاز را دچار مشکل کند. همچنین یکسره و مداوم جرقه زدن اجاق گاز می تواند در زمان شست و شوی اجاق گاز یا زمانی که غذا بر روی شعله های اجاق گاز سر می رود و رطوبت غذا وارد جعبه فندک یا ترانس فندک اجاق گاز می‌شود اتفاق بیفتد. در صورت بروز این گونه اتفاقات حسگرهای ایمنی اجاق گاز فعال می‌شوند و فندک اجاق گاز به صورت مداوم جرقه می‌زند.

مطلب پیشنهادی: تعمیر اجاق گاز رومیزی شرق تهران

جمع بندی

در این مقاله به بررسی عوامل موثر در جرقه نزدن فندک اجاق گاز پرداختیم و ۶ دلیلی که ممکن است باعث به وجود آمدن این مشکل در اجاق گاز شود را بررسی کردیم. تعمیر لوازم منزل از جمله اجاق گاز نیاز به دانش، مهارت و تجربه دارد و سپردن کار به متخصصین می تواند شما را از هزینه های بعدی بازدارد.

سوالات متداول

فندک اجاق گاز چه زمانی نیاز به تعویض دارد؟

زمانی که جرقه‌های فندک اجاق گاز شما به جای رنگ آبی تبدیل به رنگ زرد و نارنجی شد، زمان تعویض فندک اجاق گاز است.

جرقه زدن مداوم فندک اجاق گاز به چه دلیل است؟

معمولاً دلیل اصلی جرقه زدن مداوم فندک گاز ، خراب شدن ماژول و الکترود اجاق گاز است. بنابراین با تعویض قطعات این مشکل برطرف خواهد شد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *