آموزش

چرایی کم بودن شعله اجاق گاز در آشپزخانه

۰
(۰)

بدون شک داشتن یک شعله آبی رنگ و جاندار می‌تواند انگیزه‌ای برای یک آشپزی لذت بخش را فراهم کند و کم بودن شعله اجاق گاز موجب تاثیر فراوان در عملکرد اجاق گاز شود. حال اگر این اجاق گاز شعله جذابی که ما می‌خواهیم را برای ما فراهم نکند و موجب کم بودن شعله اجاق گاز شدیم، چه باید کرد؟ گاهی این سوال برای افراد پیش می‌آید که چرایی کم بودن شعله اجاق گاز به چه علت است؟.

اگر شما نیز باور دارید آشپزی بدون شعله جاندار لذتی ندارد، پس در این مقاله از مرجع تخصصی تعمیربان همراه ما باشید. در این مطلب راهکارهایی را برای شما ارائه خواهیم کرد تا برای چرایی کم بودن شعله اجاق گاز، جوابی بیابید.

چرا شعله اجاق گاز کمه و مثل قبل نیست؟

علت کم بودن شعله اجاق گاز

امکان دارد شما هم از کم بودن میزان شعله اجاق گاز خود گله کنید و یا به دنبال دلایلی برای روشن نماندن آن باشید. اگر این مشکل را دارید علت را در یکی از موارد زیر جویا شوید.

خیس بودن شعله اجاق گاز

یکی از علت‌های کم بودن شعله اجاق گاز این است که امکان دارد قسمتی از گاز خیس شده باشد. بعد از نظافت اجاق و شستن شعله، بهتر است تا رنده مشعل و همچنین مشعل را با پارچه‌ای تمیز یا به وسیله سشوار به طور کامل خشک کنید. زیرا خیس بودن شعله اجاق ممکن است باعث کم بودن شعله گاز و یا خاموشی آن شود.

جرم گرفتگی شعله ها

با توجه به اینکه اجاق گاز یکی از وسایل کاربردی آشپزخانه به حساب می‌آید و اگر دیر به دیر نظافت آن صورت گیرد، امکان دارد چربی، ذرات گرد و غبار و غذا به رنده مشعل بچسبد. به این ترتیب با گرفتی مجرای خروجی، گاز قطع خواهد شد و این علت کم بودن شعله اجاق گاز در بلند مدت می‌شود.

نشتی لوله

در مواقعی امکان دارد به علت نشتی لوله گاز جریان انتقال آن نیز به اجاق گاز کم یا قطع شود. در نهایت شعله روشن نخواهد شد و در مواردی کم بودن شعله اجاق گاز را موجب می‌شود. گاهی نیز خمیدگی و یا تا شدگی لوله گاز باعث کم شدن شعله اجاق گاز نیز می‌شود.

جابه جای سرپوش

اگر به منظور تمیزکاری، تعمیر اجاق یا به علت دیگری قطعات مربوط به شعله گاز را باز کرده‌اید، به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام نصب دوباره سرپوش گاز، آن را دقیقا در سر جای خود قرار دهید. اگر این سوال دوباره به ذهنتان آمد که علت کم بودن شعله اجاق گاز چیست، حتما سرپوش را نیز چک کنید، زیرا نا میزان بودن موقعیت سرپوش شعله اجاق گاز می‌تواند در مقدار شعله خروجی و کم بودن شعله اجاق گاز تاثیرگذار باشد.

وجود خرابی در ژیگلور

اگر تمام شعله‌های گاز اجاق همزمان خروجی گاز کمی دارند، احتمال دارد که ژیگلور آن خراب شده باشد. اگر در مجرای ژیگلور گرفتگی رخ داده باشد به راحتی می‌توان با تمیز کردن آن این مشکل را حل نمود. اما در مواردی که از خرابی کلی آن اطمینان کامل دارید، بهتر است آن را تعویض کنید تا این مشکل که موجب کم بودن شعله اجاق گاز برطرف شود.

نحوه تنظیم پیچ شعله اجاق گاز

نحوه تنظیم پیچ شعله اجاق گاز

در بررسی علت‌های کم بودن شعله اجاق گاز، همگی از این موضوع اطلاع داریم که تنظیم بودن شعله‌های یک اجاق گاز از مهم ترین فاکتورهای پخت غذای بهتری است. به همین دلیل معمولا در کنار هر شیر شعله پیچ‌های کوچکی با نام پیچ تنظیم شعله نیز وجود دارند که شما تنها با استفاده از یک پیچ گوشتی آن را چرخانده تا به میزان شعله دلخواه خود برسید. خوب است بدانید در صورت تنظیم این پیچ و چرخاندن آن خلاف عقربه‌های ساعت، شعله پر قدرتی خواهید داشت. در صورت چرخاندن آن در جهت عقرب های ساعت نیز، شعله کم‌تری خواهید داشت.

چرا شعله اجاق گاز کمه و یک دست نمی سوزه؟

از جمله سوالات رایجی که معمولا از یک تعمیرکار اجاق گاز پرسیده می‌شود این است که علت کم بودن شعله اجاق گاز چیست و چرا یک دست نمی‌سوزد؟. این دست از سوالات همیشه درباره غیر یکنواخت بودن و کم بودن میزان شعله از یک تعمیرکار پرسیده می‌شود.

  • چرا شعله اجاق گاز کمه و علت آن چیست؟
  • چرا شعله در تمام قسمت‌ها به رنگ آبی نمی‌سوزد؟
  • روش تنظیم شعله گاز چگونه است؟

و مواردی از این قبیل که نشان دهنده خرابی در شعله‌های گاز است، نیازمند به سرویس و تعمیر گاز به شکل اساسی است. برای عیب یابی این دست از مشکلات نیز باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید تا تشخیص بهتری داشته باشید. این موارد عبارتند از:

  • وجود مشکل و خرابی در مشعل
  • تجمع ذرات چربی در مشعل
  • تجمع آب در روزنه‌های مشعل گاز
  • بروز مشکلات فنی در سر شعله
  • جمع شدن مواد اسپری شوینده

مشکلات فنی یکنواخت نبودن شعله اجاق گاز 

مطلب پیشنهادی: تعمیر اجاق گاز شمال تهران / تعمیر اجاق گاز مرکز تهران

مشکلات فنی یکنواخت نبودن شعله اجاق گاز

همچنین علاوه بر مواردی که پیش تر نیز به آن اشاره شد، وجود خرابی‌هایی در قطعات سرشعله نیز می‌تواند باعث بروز مشکلات فنی در شعله اجاق گاز شود. این مشکلات فنی عبارتند از:

  • معیوب بودن رنده در سرشعله‌ها که بایستی در این مواقع بررسی شود.
  • در صورت وجود خرابی در این قطعه باید آن را تعویض نمود.
  • به منظور تعویض این قطعات نیز از اجزای فابریک آن کمک بگیرید.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کرده‌ایم تا به بررسی ایراداتی که ممکن است منجر به کم بودن شعله اجاق گاز شود بپردازیم. کاربران به راحتی می‌توانند با رعایت اصول گفته شده نسبت به تعمیر اجاق گاز منزل خود اقدام کنند. البته به این نکته دقت داشته باشید که در صورت تخصصی شدن موضوع، حتما از دانش و حرفه یک متخصص تعمیرات اجاق گاز بهره ببرید.

سوالات متداول

چگونه پیج شعله اجاق گاز را می‌توان تنظیم کرد؟

با استفاده از پیچ‌های شعله کوچکی که در کنار شیر شعله قرار دارند می‌توانید نسبت به تنظیم میزان شدت شعله خروجی اجاق گاز خود اقدام کنید.

در صورت یکنواخت نبودن میزان شعله خروجی امکان بروز چه مشکلاتی وجود دارد؟

تجمع ذرات چربی در مشعل، جمع شدن آب در روزنه های مشعل و در حالت کلی گرفتگی مجرای انتقال گاز در اجاق گاز.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *