تعمیر ترموکوپل اجاق گاز در مرکز، شرق، غرب و شمال تهران

تعمیر ترموکوپل اجاق گاز یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. آشپزی روی اجاق‌های گاز به سادگی پخت و پز با اجاق‌های برقی معمولی است و در بسیاری از موارد حتی مشکل کمتری دارد. با این حال، مردم با شنیدن نام اجاق گاز، بلافاصله در مورد ایمنی آن‌ها می‌پرسند، زیرا “سوخت آبی” انفجاری است. هیچ کس دوست ندارد خانه خود را در اثر انفجار گاز به ویرانه تبدیل کند. برای جلوگیری از این اتفاق از وسیله‌ای به نام ترموکوپل در اجاق گاز استفاده می‌شود.

ترموکوپل وظیفه حفظ سلامت دستگاه را بر عهده دارد. گاهی اوقات ترموکوپل به خوبی کار نمی‌کند که در این صورت باید فورا مشکل را تشخیص داد. مهم است که ترموکوپل به درستی کار کند تا از اجاق گاز در برابر خطرات احتمالی محافظت شود. در ادامه این مقاله از تعمیربان نحوه تعمیر ترموکوپل اجاق گاز در منزل را به شما آموزش داده‌ایم.

ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل از اجزای ضروری اجاق گاز است که وظیفه حفظ ایمنی اجاق گاز را بر عهده دارد. بدنه آن در برابر حرارت مقاوم است و می‌تواند تا چندین میلی‌ولت برق تولید کند. در واقع از ترموکوپل به عنوان ژنراتور استفاده می‌شود.

عملکرد آن در اجاق‌های امروزی به عنوان یک هشداردهنده است. به این ترتیب که اگر یکی از اجزای اجاق به درستی کار نکند، ترموکوپل با قطع جریان گاز از روشن شدن شعله اجاق گاز جلوگیری می‌کند. در شکل زیر تصویر ترموکوپل اجاق گاز را مشاهده می‌کنید. به عبارتی دیگر ترموکوپل نقش حیاتی را در عملکرد اجاق گاز ایفا می کند. از این رو در صورت مواجه شدن با ترموکوپل، بهتر است هر چه سریع تر برای تعمیر ترموکوپل اجاق گاز خود اقدام کنید.

گروه مجرب و با تجربه تعمیربان با سال‌ها تجربه در زمینه تعمیر ترموکوپل اجاق گاز غرب تهران ، شرق، جنوب و شمال تهران، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان با گارانتی کتبی ۱۰۰ روزه است.

ترموکوپل چیست

 

ترموکوپل ساده‌ترین سنسور دما، بدون هیچ وسیله الکتریکی در داخل آن است. چیزی برای شکستن درونش وجود ندارد. فقط در صورت استفاده طولانی مدت ممکن است بسوزد. احتراق ترموکوپل معمولاً فقط در دیگ‌های بخار با کار مداوم اتفاق می‌افتد. در اجاق‌های گاز سنسور دمایی مورد نظر قبل از تعویض بین ۲۰ تا ۳۰ سال دوام می‌آورند. با دانستن اطلاعات کافی کافی د مورد نحوه کار کرد ترموکوپل  بهتر مب‌توانید به تعمیر ترموکوپل اجاق گاز بپردازید.

چرا از ترموکوپل در اجاق گاز استفاده می‌شود؟

در صورت استفاده از گاز طبیعی در اجاق گاز، محافظت بیشتری نیاز است؛ زیرا این گازها پتانسیل آتش سوزی و خطرات احتمالی بیشتری دارند و ترموکوپل این کار را انجام می‌دهد. گاز داخل مشعل اجاق توسط کبریت، فندک یا جرقه الکتریکی داخل گاز مشتعل می‌شود.

سپس شعله باید بدون دخالت انسان بسوزد تا سوخت توسط سوپاپ خاموش شود. وسایل گازسوز مجهز به سیستم ایمنی نقش عمده‌ای در کاهش خطرات منوط به گاز دارند. به همین دلیل باید برای تعمیر گاز در صورت کار نکردن ترموکوپل باید تمهیدات لازم را اندیشید. تعمیر ترموکوپل اجاق گاز هزینه زیادی نخواهد داشت اما کارایی آن بسیار حیاتی است.

ترموکوپل در اجاق گاز

ترموکوپل اجاق گاز چگونه کار می‌کند؟

ترموکوپل از دو سیم فلزی از مواد مختلف تشکیل شده است که از یک سر به یکدیگر جوش داده شده‌اند. عملکرد آن به این صورت است، تا زمانی که شعله وجود دارد و حرارت آن به محل دو فلز می‌رسد، جریانی در سر دیگر فلز ایجاد می‌شود که باعث روشن ماندن شعله و باز ماندن مسیر گاز می‌شود.

در صورت خاموش شدن ناخواسته شعله بر اثر عواملی مانند باد یا ریختن آب روی آن، دمای سنسور ترموکوپل کاهش می‌یابد که باعث قطع جریان گاز و جلوگیری از پخش شدن آن در محیط و ایجاد آتش سوزی و حادثه می‌شود. اگر این کار به درستی انجام نشود، تعمیر ترموکوپل اجاق گاز ضروری است.

مزایای ترموکوپل‌ها

  • سادگی دستگاه و بدون شکستگی یا سوختن مکانیکی عناصر الکتریکی
  • ارزان بودن
  • عملکرد بلند مدت
  • راندمان بالای کنترل دمای شعله
  • خاموش شدن سریع گاز
  • به راحتی قابل تعویض است به نحوی که توسط خودتان در خانه قابل تعویض می‌باشد.

ترموکوپل‌ها فقط یک مشکل دارند و آن سختی تعمیر دستگاه است. این سختی به حدی است که اکثر تعمیرکاران ترجیح می‌دهند به جای تعمیر ترموکوپل اجاق گاز، ترموکوپل جدید را تعویض کنند.

برای تعمیر این دستگاه باید دو فلز مختلف را در دمای بالا (حدود ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد) جوش و لحیم کرد. انجام این کار در موقعیت‌های روزمره در خانه بسیار دشوار است. خرید یک واحد کنترل کننده جدید برای اجاق گاز آسان‌تر از تعمیر آن است.

خرابی و تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

تعمیر گاز رومیزی یکی از خدماتی است مورد نیاز شدید است، با توجه به این که اجاق گاز برای پخت و پز استفاده می‌شود یکی از حیاتی‌ترین و ضروری‌ترین وسایل زندگی می‌باشد و در صورت خرابی و یا عدم عملکرد صحیح لازم است در زمان کوتاه تعمیر شود.

بسیاری از مواقع آسیب به اجاق گاز ناشی از ترموکوپل است. وقتی می‌بینیم اجاق گاز خوب کار نمی‌کند یا شعله دیر روشن می‌شود یا اصلا روشن نمی‌شود، احتمال زیادی وجود دارد که ترموکوپل اجاق گاز نیاز به تعمیر داشته باشد. عواملی مانند روشن نشدن اجاق گاز، برق در بدنه اجاق گاز و دود در اجاق گاز از دیگر عواملی هستند که نیاز به تعمیر اجاق گاز را نشان می‌دهند.

تعمیرات ترموکوپل اجاق گاز در غرب تهران

تعمیربان خدمات تعمیر ترموکوپل اجاق گاز غرب تهران را در محل و در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد. مناطقی مثل:

  • سعادت آباد
  • پونک
  • شهرک غرب
  • اندیشه

تعمیر ترموکوپل اجاق گاز مرکز تهران

تعمیربان خدمات تعمیر ترموکوپل اجاق گاز مرکز تهران را در محل و در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد. مناطقی مثل:

  • میدان انقلاب
  • چهارراه ولیعصر
  • میدان ولیعصر
  • میدان فردوسی

تعمیر ترموکوپل اجاق گاز شمال تهران

تعمیربان خدمات تعمیر ترموکوپل اجاق گاز شمال تهران را در محل و در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد. مناطقی مثل:

  • میدان تجریش
  • قیطریه
  • نیاوران
  • الهیه

تعمیرات ترموکوپل اجاق گاز در شرق تهران

تعمیربان خدمات تعمیر ترموکوپل اجاق گاز شرق تهران را در محل و در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد. مناطقی مثل:

  • خیابان پیروزی
  • تهرانپارس
  • نارمک
  • سرسبز

ترموکوپل خراب

چه زمانی نیاز به تعمیر ترموکوپل اجاق گاز است؟

کار نکردن ترموکوپل اجاق گاز باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد اجاق گاز می‌شود. برای تشخیص خرابی ترموکوپلب، ابتدا باید جریان گاز متوقف شود. با برداشتن سر گاز و کمی جستجو، ترموکوپل نمایان می‌شود. سوختگی در محل اتصال دو میله ترموکوپل یا فاصله گرفتن آن‌ها از یکدیگر ممکن است علت کار نکردن ترموکوپل اجاق گاز باشد.

آسیب دیدن واشر بین دو میله داخلی و خارجی کویل نیز می‌تواند دلیل دیگری بر نیاز به تعمیر ترموکوپل اجاق گاز باشد. اگر قسمتی از ترموکوپل که مجاور شعله است سوخته باشد، ممکن است ترموکوپل اجاق نیز به درستی کار نکند.

بیشتر بدانید: تعمیر هود

انواع سنسور دما در ترموکوپل

ترموکوپل‌های اجاق گاز از نظر آلیاژ رسانا و نوع اتصال به شیر با هم تفاوت دارند. نکته اصلی در اینجا این است که هر سازنده تجهیزات گازی از آهنربای الکتریکی مخصوص به خود با سوکت‌های اتصال مختلف استفاده می‌کند. در بیشتر موارد، تنظیم مجدد سنسورها غیرممکن و بسیار دشوار است.

آلیاژها و فلزات مورد استفاده در ساخت ترموکوپل به شرح زیر است:

  • کنستانتین و کرومول
  • مس و کنستانتین
  • مس و کوپل
  • نیسیل و نیکروسیل
  • آلومل و کرومل
  • کنستانتین و آهن

دقت دستگاه و محدوده دمای کارکرد به آلیاژهای مورد استفاده بستگی دارد. به عنوان مثال، ترموکوپل‌های ساخته شده از آلومل و کروم می‌توانند در دمای صفر تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد و کنستانتین و اتو در دمای ۰ تا ۷۰۰ درجه سانتیگراد کار کنند. زیرا ارزان هستند و برای شرایط دمایی اجاق گاز بسیار مناسب هستند.

تعمیر ترموکوپل اجاق گاز چگونه انجام می‌شود؟

اگر گاز روی اجاق گاز خاموش باشد، لزوماً مشکل از ترموکوپل نیست. با این حال، در بیشتر موارد، خاموش شدن گاز به دلیل خرابی ترموکوپل رخ می‌دهد. نشانه اصلی مشکل اجاق گاز این است که بلافاصله پس از احتراق مشعل و آزاد شدن سوخت آب، شعله خاموش می‌شود. این به دلیل بسته شدن دریچه اتفاق می‌افتد. زیرا نیروی محرکه گرما وجود ندارد یا مقدار آن برای باز نگه داشتن آن کافی نیست. دقت داشته باشید توصیه می شود حین تعمیر ترموکوپل اجاق گاز نکات ایمنی را رعایت کنید.

قبل از خرید ترموکوپل جدید، ابتدا باید علت عملکرد ضعیف دستگاه موجود را مشخص کنید. ممکن است مشکلی در شیر وجود داشته باشد که فقط با تعمیر آن قابل رفع است. همچنین می‌توانید خودتان به تعمیر ترموکوپل بپردازید. این کار باید زمانی انجام شود که گاز کاملاً خاموش باشد.

برای انجام تعمیرات ترموکوپل ابتدا شیر سیلندر گاز را ببندید. بعد از این تازه می‌توانید اقدامات دیگر را انجام دهید. همچنین فراموش نکنید که در صورت استفاده از قطعات فرار در طراحی دستگاه شما، منبع تغذیه را خاموش کنید. نوک ترموکوپل دقیقا نزدیک صفحه داغ و آتش گاز قرار دارد. این قسمت از فر در نزدیکی شکاف شعله در بالای فر قرار دارد.

این نوک باید عاری از هرگونه رسوب کربن، رسوبات معدنی و آسیب باشد. اگر نوک ترموکوپل مدرج است، برای تمیز کردن آن باید از سمباده استفاده کنید. ترموکوپل نباید رسوب داشته باشد. هر چه رسوب کربن در ترموکوپل بیشتر باشد، گرمای کمتری دریافت می‌کند و در نتیجه نیروی محرکه کمتری دارد. در این حالت، نیروی محرکه تولید شده ممکن است به اندازه کافی بزرگ نباشد که شیر برقی را باز کند.

بازبینی ترموکوپل

 

بازرسی قبل از تعویض ترموکوپل

ترموکوپل معمولا دارای یک نوک برای نصب در نزدیکی شعله و آتش است. اما مدل‌هایی با دو یا سه نوکه برای کنترل دما نیز وجود دارد. این ترموکوپل‌ها اغلب در فر استفاده می‌شوند. با این حال، در مدل اجاق گاز تفاوت‌هایی وجود دارد. اگر ترموکوپل چندین نوک داشته باشد، حتی اگر یکی از آن‌ها گرم نشود، دریچه الکترومغناطیسی بسته می‌شود. بنابراین، این گونه ترموکوپل‌ها باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند تا دقیقاً چه چیزی باعث ایجاد مشکل شده است.

تعمیر ترموکوپل اجاق گاز شرق تهران

آموزش تعویض ترموکوپل اجاق گاز فردار و رومیزی

در این قسمت می‌خواهیم نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز فردار را به شما آموزش دهیم. این گازها ترموکوپل بیشتری دارند. چون خود فر یک یا دو ترموکوپل دارد. البته در تعویض ترموکوپل اجاق گاز فردار و رومیزی تفاوت چندانی وجود ندارد. تعویض رومیزی تا حدودی شبیه کاری است که برای تعمیر ترموکوپل فر انجام می‌دهیم. یعنی ابتدا باید جریان گاز یا برق را قطع کنیم.

در مورد تعمیر اجاق رومیزی صفحه نمایش روی گاز را کنار می‌گذاریم تا بتوانیم به اجزای داخلی دسترسی داشته باشیم. سپس ترموکوپل را پیدا می‌کنیم و در صورت عدم امکان یا سختی تعمیر ترموکوپل، آن را تعویض می ‌کنیم. در صورت تعویض ترموکوپل اجاق گاز فردار نیاز به تعمیر یا تعویض ترموکوپل از قسمت فر آن می‌باشد.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *