آموزش

علت جرقه زدن ماکروفر

۰
(۰)

زمانی که ماکروفر شما در حال گرم کردن غذا است، شروع به جرقه زدن می‌کند اولین کاری که باید انجام دهید این است که آن را خاموش کنید و از برق بکشید. سپس به دنبال علت جرقه زدن ماکروفر باشید. در این مقاله از تعمیربان علت‌های جرقه زدن مایکروفر را به صورت ساده برای شما شرح می‌دهیم.

توجه داشته باشید جرقه زدن ماکروفر با ایجاد صدا و نور همراه است و در برخی موارد بر رو دیواره یا سقف درون ماکروفر نقاط سوختگی قابل مشاهده است.

اگر ماکروفر شما شروع به جرقه زدن کرد و پس از خاموش کردن متوجه علت آن نشدید به هیچ عنوان دستگاه را باز نکنید و از یک تعمیرکار برای تعمیر ماکروفر کمک بگیرید. زیرا اجاق ماکروفر امواج الکتریکی قدرتمندی دارد که در شرایط خاص می‌تواند کشنده باشد و یا حتی باعث آتش سوزی شود.

۵ علت جرقه زدن ماکروفر

وجود قطعات فلزی داخل ماکروفر

اولین علت جرقه زدن ماکروفر که خیلی معمول است وجود قطعات فلزی داخل دستگاه است. اگر قطعات فلزی در داخل ماکروفر باشد باعث ایجاد جرقه می‌شود و اندازه و مقدار آن فرقی نمی‌کند. حتی ممکن است تکه کوچکی از اسکاچ سیمی باشد که شما با آن مایکروفر را تمیز کرده‌اید. اگر شما یک ظرف فویلی یا فلزی داخل ماکروفر قرار دهید یا یک تکه غذا را با فویل داخل آن بگذارید مایکروفر شروع به جرقه زدن می‌کند.

  • زمانی که قصد گرم کردن و پختن غذا را با ماکروفر دارید حتما از ظرف‌های مناسب و ماکروفری استفاده کنید. 
  • همیشه بعد از اتمام کار با ماکروفر توجه کنید که ضایع فلزی داخل دستگاه نمانده باشد.

وجود قطره‌های روغن و تکه‌های غذا داخل ماکروفر

یکی از مواردی که باعث شعله‌ور شدن مایکروفر می‌شود، تجمع قطرات روغن، چربی، مایعات و ذرات غذا در مایکروفر است. در این راستا توصیه می‌کنیم پس از هر بار استفاده از مایکروفر، داخل، دیوارها و به خصوص سقف را با دستمال مرطوب تمیز کنید.

همچنین اگر صفحه گردان شیشه‌ای کف مایکروویو شما جدا می‌شود، آن را بیرون آورده و بشویید و پس از خشک شدن دوباره در جای خود قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید با تمیزکردن و سپس خشک کردن داخل دستگاه از اشتعال جرقه زدن ماکروفر جلوگیری کنید.

پایه فلزی درون ماکروفر

آسیب دیدگی پایه فلزی درون ماکروفر

بیشتر ماکروفرها دارای یک پایه فلزی برای ایجاد طبقه هستند. این پایه فلزی ممکن است در طول زمان فرسایش یابد. پایه فلزی را بیرون آورده و به دقت بررسی کنید. با گذشت زمان ممکن است بخشی از پایه فلزی مایکروفر کم رنگ شده باشد یا پلاستیک زیر پایه‌ها محو شده باشد که می‌تواند باعث مشتعل شدن مایکروفر شود.

برای رفع این مشکل باید پایه فلزی دستگاه شما تعویض شود، از مرغوب بودن پایه فلزی جدید مایکروفر اطمینان حاصل کنید زیرا بی کیفیت بودن آن باعث آسیب و جرقه زدن ماکروفر خواهد شد.

سوختگی دیود

سوختگی دیود

دیود با کمک خازن توان خروجی ترانسفورماتور AC را به DC تبدیل می‌کند و ولتاژ را دو برابر می‌کند. این ولتاژ بالا قدرت مگنترون را برای گرم کردن غذا فراهم می‌کند. گاهی در اثر خرابی یا اتصال کوتاهی که در دیود به وجود می‌آید و علت جرقه زدن ماکروفر می‌شود.

مقاله پیشنهادی: آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز در منزل

خرابی کاور هادی امواج ماکروفر

خرابی و کثیفی کاور هادی امواج می‌تواند یکی از علل رقه زدن ماکروفر باشد. داخل مایکروفر شما، در وسط یکی از دیوارها، یک پوشش کوچک مستطیلی به نام کاور هادی وجود دارد. این پوشش در بالای مگنترون قرار دارد و وظیفه هدایت امواج حرارتی غذا را از اطراف به نواحی مرکزی دارد.

نقش دیگر این پوشش جلوگیری از رسیدن ذرات مواد غذا به مگنترون است. پاشیدن برخی از ذرات غذا بر روی دیواره‌های مایکروفر هنگام پخت و پز طبیعی است. ذراتی که کاور هادی را می‌پوشانند به دلیل گرمای ساطع شده از مگنترون می‌سوزند و باعث ایجاد جرقه در داخل مایکروفر می‌شود.

برای حل این مشکل بهتر است کاور را به طور کلی عوض کنید و یک کاور جدید جایگزین آن کنید. برای این کار بهتر است از یک تعمیرکار ماکروفر کمک بگیرید. در نهایت داخل مایکروفر را مرتب تمیز کنید تا از تکرار این اتفاق جلوگیری کنید.

نتیجه گیری

از این به بعد اگر ماکروفر شما شروع به جرقه زدن کرد، به راحتی می‌توانید علت را پیدا کنید. به هر دلیلی اگر دلیل جرقه زدن ماکروفر را متوجه نشدید، با برقراری تماس با تعمیربان تکنسین متخصص تعمیر ماکروفر برند خانگی خود را به صورت فوری درخواست کنید، تا در اسرع وقت در محل برای تعمیر ماکروفر شما حاضر باشد.

دلایل جرقه زدن ماکروفر چیست؟

جرقه زدن ماکروفر ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. از جمله این دلایل می‌توان به وجود قطرات روغن، وجود قطعات فلزی داخل ماکروفر، آسیب دیدگی پایه‌های فلزی داخل ماکروفر و سوختگی دیودها اشاره کرد.

در صورت جرقه زدن ماکروفر، چه اقداماتی باید انجام داد؟

در صورت جرقه زدن ماکروفر، بلافاصله آن را خاموش کنید اما در ماکروفر را تا ده دقیقه باز نکنید. اگر از علت جرقه زدن مطلع نشدید، تعمیر آن را به یک تکنسین بسپارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *