آموزش

علت دود زدن اجاق گاز آشپزخانه و ۸ راه حل قطعی تعمیر شعله آن

۳.۸
(۴)

علت دود زدن اجاق گاز چیست؟ برای اکثر انسان‌ها این صحنه که اجاق گازشان هنگام روشن شدن دود کند، صحنه آشنایی است. دود سیاه رنگی که تولید می‌شود نباید شما را نگران کند چون این موضوع به سادگی قابل حل است اما نباید از کنارش به سادگی رد شد؛ چون هم روی طعم غذا تاثیر می‌گذارد، هم سلامتی دستگاه تنفسی شما را به مخاطره می‌اندازد.

در این مقاله از تعمیربان می‌خوانید:

  • ۸ دلیل رایج دود زدن اجاق گازها
  • معرفی روش‌های ساده خانگی برای جلوگیری از دود کردن اجاق گاز

مطالعه بیشتر: تعمیر گاز

علت دود زدن اجاق گاز چیست؟

دلایل زیادی برای علت دود کردن اجاق گاز وجود دارد که تعدادی را به اختصار برای شما شرح می‌دهیم:

  • دود زدن گاز جدید و نو

اگر شما به تازگی اجاق گازتان را خریداری کرده‌اید، دیدن دود امری بسیار طبیعی است اما این موضوع اصلا به معنی خراب بودن اجاق شما نیست. علت دود کردن اجاق گاز جدید، مواد پلاستیکی یا دیگر موادی است که هنگام تولید این محصول استفاده شده و روی شعله باقی مانده که هنگام روشن کردن اجاق، تولید دود می‌کند پس وقتی برای اولین بار اجاق گاز جدید را روشن می‌کنید، سوختن مواد اولیه و دود کردن اجاق گاز امری طبیعی است. با این همه در دفترچه راهنمایی که هنگام خریداری اجاق همراه با دستگاه دریافت می‌کنید به شما توصیه می‌کند که حداقل ۳۰ دقیقه اجازه دهید شعله‌ها آزادانه بسوزند تا اگر ماده اولیه‌ای باقی مانده بود از بین برود.

  • شعله کثیف

کثیف بودن شعله‌های اجاق گاز دلیل دیگری برای دود کردن است. ممکن است در پخت‌و‌پز قبلی مقداری از باقیمانده غذا روی شعله‌های گاز باقی مانده باشد که هنگام روشن کردن شعله، دود سیاهی آزاد می‌شود. در اکثر مواقع این ذرات با چشم قابل دیدن نیستن ولی برای رفع دود زدن اجاق گاز باید اطمینان حاصل کنید که شعله اجاق شما کاملا تمیز باشد. برای تمیز کردن اجاق ابتدا آن را از برق قطع کنید و با محلول ضدعفونی کننده مخصوص آن را کامل تمیز کنید.

علت دود زدن اجاق گاز چیست؟
دیدن دود در اجاق گاز نو دلیل برخراب بودن آن نیست.
  • مشکل در عملکرد شعله

معیوب بودن شعله علت دود زدن اجاق گاز است. موارد متعددی موجب خرابی و گرفتگی شعله گاز می‌شود. اگر مطمئن شدید علت دود زدن اجاق گاز ناشی از خرابی شعله است، به تعویض یا تعمیر آن توسط یک متخصص فکر کنید.

  • وجود اشکال در المنت حرارتی اجاق گاز

المنت شکسته یا خراب، قبل از اینکه از کار بیفتد، علت دود زدن اجاق گاز می‌شود. برای حل این مشکل ابتدا اجاق گاز را خاموش کرده و بررسی دقیقی روی المنت‌های حرارتی انجام دهید و از صحت عملکرد المنت‌ها مطمئن شوید. برای فهمیدن این موضوع موقع روشن کردن اجاق دقت کنید که آیا المنت‌ها کار می‌کنند و درخشش لازم را دارند؟ اگر این شرایط نبود، به این معناست که المنت‌های دستگاه شما دچار مشکل شده‌اند.

  • زرد بودن شعله گاز

رنگ شعله‌های اجاق گاز در حالت استاندارد باید آبی باشد ولی اگر شعله گاز شما به رنگ زرد می‌سوخت نشانه‌ای از این است که گاز به درستی کار نمی‌کند و دلیل اصلی آن کمبود اکسیژن است که موجب می‌شود ترکیب گاز به درستی تشکیل نشود. برای حل این مشکل باید صفحه را باز کنید تا هوا وارد مجرای انتقال گاز شود.

بیشتر بخوانید: تعمیر اجاق گاز غرب تهران

  • متناسب نبودن نسبت هوا به گاز

بعضی اوقات پیش می‌آید که شعله به رنگ آبی می‌سوزد ولی باز هم شاهد دود زدن اجاق هستید و دلیل آن متناسب نبودن نسبت هوا به گاز در ورودی دستگاه است.

  • شستن اجاق با مواد شیمیایی

اجاق به دلیل تماس با مواد غذا‌یی مختلف، مستعد جذب چربی و اضافات غذاهاست. اکثر مردم برای زدودن این مواد از اجاق از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. برای این کار ابتدا اجاق را خاموش کرده و پنجره‌ها را برای تعویض هوا باز کنید تا جریان هوا سبب خشک شدن مواد شیمیایی شود چرا که اگر مواد خشک نشوند تولید دود می‌کنند.

  • جابجایی سر‌شعله‌ های گاز

اگر نازل‌های شعله اجاق گاز سر جای درست خود قرار نگیرند، موجب نقص عملکرد اجاق می‌شوند و شعله اجاق دود می‌کند.

جلوگیری از دود زدن اجاق گاز در منزل
جابجایی سرشعله‌، علت دود دادن اجاق گاز است.

جلوگیری از دود زدن اجاق گاز در منزل

تا اینجا راهکار‌های کلی برای رفع دود زدن اجاق گاز را در تعمیربان بررسی کردیم اما ممکن است باز هم این اتفاق بیفتد. برای بررسی دقیق‌تر و رفع دود زدن شعله اجاق گاز لطفا جدول زیر را با دقت مطالعه فرمایید:

برای شستشو اجاق، به جای سیم ظرفشویی از پارچه نرم استفاده شود. طول شلنگ مخصوص اجاق گاز کمتر از ۱.۵ متر باشد.
خاکستر ذغال باقی مانده روی شعله باعث ایجاد دود می‌شود. حدالمقدور از ریختن غذا روی شعله جلوگیری شود.
فاصله هود با اجاق باید بین ۶۰ تا ۷۵ سانتی‌متر باشد. پس از تمیز کردن اجاق، دقت کنید سرشعله‌ها سر جای درستشان قرار بگیرند.
شیشه فر شکسته موجب دود زدن می‌شود. سرویس اجاق گاز باید حداقل سالی یک بار انجام شود.

مطلب مرتبط: جرقه نزدن فندک اجاق گاز

جمع بندی

نگاهی کوتاه به آنچه در این مقاله از تعمیربان خواندیم:

  • از علت های دود کردن گاز می‌توان به جابجایی سرشعله ها، متناسب نبودن نسبت هوا به گاز، شستن اجاق با مواد شیمیایی و … اشاره کرد.
  • برای جلوگیری از دود زدن گاز می‌توانید اقداماتی از جمله سرویس سالیانه، چک کردن طول شلنگ، استفاده از پارچه نرم برای شستشو و … را مدنظر قرار دهید.

ما در این مقاله از تعمیربان سعی کردیم شما را با تمامی عوامل دود زدن اجاق گاز آشنا کنیم. اگر همچنان سوال یا ابهامی در این زمینه دارید، کافی است در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای تعمیر گاز رومیزی ، هود آشپزخانه، ترموکوپل، ماکروفر، تعمیر ماشین ظرفشویی و سایر انواع لوازم خانه و آشپزخانه، دیجیتالی و خدمات امداد خودرو و تاسیسات ساحتمان با تعمیربان تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

چرا شعله اجاق گاز دود می‌کند؟

شایع‌ترین علت دود سوختن تکه های غذا روی المنت گرمایشی یا کف اجاق گاز است. راه‌حل آن تمیز کردن دقیق اجاق گاز است.

چرا اجاق گاز جدید تولید دود می‌کند؟

در فرآیند ساخت اجاق ممکن است یک سری از ذرات مواد اولیه به شعله بچسبد که با روشن شدن شعله گاز این مواد از بین می‌رود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۳.۸ / ۵. تعداد رای: ۴

هنوز رای ثبت نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *