آموزش

راهکاریی برای افزایش عمر یخچال فریزر

۰
(۰)

اگر شما هم یخچال و فریزرتان را به تازگی خریداری کرده‌اید یا از آن دسته افرادی هستید که بسیار به سالم ماندن لوازمتان و نگهداری از آن ها حساس هستید، با تعمیربان همراه باشید تا در این مقاله راهکارهایی برای افزایش عمر یخچال و فریز را بیاموزید.

یخچال و فریزرها معمولا به طور متوسط ۱۵ سال به خوبی کار می‌کند . اما همه‌ی ما دوست داریم تا حد ممکن از نیاز به تعمیرات یا تعویض لوازممان نداشته باشیم. برای افزایش عمر یخچال فریزر راهکارهای زیادی وجود دارد. تنها کافی‌ست با رعایت برخی نکات ساده، بتوانید بهترین و بیشترین استفاده را از یخچال و فریزر خود داشته باشید.

نکاتی طلایی برای افزایش عمر یخچال فریزر

دور نگه داشتن یخچال از گرما

یکی از مواردی که باعث افزایش عمر یخچال فریزر می‌شود و عملکرد آن را بهبود می دهد این است که دستگاه را در مکان های بسیار گرم یا مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید. همینطور بهتر است یخچال را در کنار گاز، بخاری، شوفاژ، آبگرمکن یا وسایل گرمازا قرار ندهید، زیرا این وسایل در عملکرد یخچال تاثیر منفی می‌گذارند.

در صورتی که قصد تنظیم دمای یخچال خود را دارید و به این منظور، نیازمند یک راهنمای مفید هستید، مقاله تنظیم دما یخچال را مطالعه کنید.

لاستیک دور درب

اگر لاستیک دور درب یخچال یا فریزر خراب باشد باعث می‌شود تا هوای گرم وارد یخچال شود. این خرابی لاستیک دور درب می‌تواند پارگی یا دفرمگی آن باشد، در این صورت بهتر است نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید. اگر لاستیک دور درب خاصیت آهن ربایی خود را از دست داده باشد یا سفت شده باشد می‌توانید با استفاده از آب جوش آن را نرم کنید. اگر دور لاستیک کثیف شده باشد یا چربی دور آن جمع شده باشد می‌توانید با استفاده از مواد شوینده یا محلول جوش شیرین و سرکه آن را بشویید و سپس خشک کنید. این کار می‌تواند باعث افزایش عمر یخچال فریزر شما شود.

محل قرار گیری یخچال فریزر

علاوه بر این مورد که یخچال فریزر نباید در کنار وسایل گرمازا قرار بگیرند، باید به این نکته توجه داشت که که یخچال باید حداقل ۱۰ سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشد. ر واقع مهم است که پشت و بالای یخچال این فاصله ۱۰ سانتی متری را از دیوار و سقف داشته باشد. زیرا در صورت نزدیک بودن یخچال به دیوار، دستگاه نمی تواند به خوبی گرما را دفع کند و گرمای اطراف یخچال سبب می شود تا کمپرسور یخچال بیشتر کار کند تا بتواند سرمای مورد نیاز برای خنک کردن مواد غذایی را تامین کند.

مطلب پیشنهادی: ۰ تا ۱۰۰ راهنمای نصب یخچال فریزرهای جدید

مرتب نگه داشتن یخچال

شاید از خودتان سوال کنید که مرتب بودن مواد غذایی درون یخچال چه ربطی به افزایش عمر یخچال فریزر دارد. در جواب باید گفت که هر چقدر مواد غذایی درون یخچال مرتب تر باشد، زمان کمتری از شما برای پیدا کردن مواد غذایی مورد نظرتان می گیرد. بنابراین مدت زمانی که درب یخچال باز است کاهش خواهد یافت.

مرتب بودن یخچال ذر افزایش عمر یخچال فریزر
افزایش عمر یخچال فریزر با مرتب نگه داشتن آن

باز گذاشتن طولانی مدت درب یخچال و فریزر

یکی دیگر از نکاتی که رعایت کردن آن باعث افزایش عمر یخچال فریزر می‌شود باز نگذاشتن طولانی مدت درب یخچال است. باز گذاشتن طولانی درب یخچال باعث می‌شود هوای سرد داخل یخچال خارج شود و هوای گرم محیط به داخل محیط یخچال وارد شود. همین موضوع باعث می‌شود دستگاه مجبور شود برای خنک کردن مجدد محیط یخچال با سرعت بیشتری کار کند. همچنین با کمتر باز و بسته کردن درب یخچال باعث می‌شود شوک و فشار کمتری به کمپرسور یخچال وارد شود و در نتیجه باعث افزایش عمر یخچال فریزر می‌شوید.

تمیز نگه داشتن کندانسور

کندانسور یخچال همان لوله‌های سیاه رنگ پشت یخچال فریزر است. البته در یخچال‌های ساید بای ساید کندانسور به صورت جعبه‌ای در پایین و پشت یخچال قرار دارد که برای دسترسی به آن باید پنل پشت یخچال را جدا کنید. در واقع کندانسور یکی از مهم ترین قطعات یخچال می‌باشد که فرایند خنک سازی یخچال را انجام می‌دهد. چنانچه این قطعه با گرد و غبار و خاک آلوده شود، امکان دفع گرما توسط آن دچار مشکل خواهد شد. تمیز کردن کندانسور را باید سالی یک الی دو بار انجام دهید تا از افزایش عمر یخچال فریزر و عملکرد آن خیالتان راحت باشد. برای این کار می‌توانید از جاروبرقی و یک پارچه تمیز استفاده کنید ولی قبل از آن بایستی یخچال را از برق بکشید.

پر نگه داشتن دو سوم از یخچال فریزر

بهتر است همیشه بیش از نیمی از فضای یخچال پر باشد. این موضوع به این دلیل است که اگر یخچال پر از مواد غذایی باشد، هوای کمتری برای خنک شدن در یخچال وجود خواهد داشت و این موضوع به عملکرد بهتر کمپرسور و در نتیجه افزایش عمر یخچال فریزر کمک خواهد کرد. حتی اگر یخچالتان بزرگ است سعی کنید آن را با پارچ‌های آب پر کنید زیرا هوا عایق است و انتقال سرما را مشکل می‌کند. اما حواستان باشد که یخچال را بیش از حد پر نکنید و همینطور مواد غذایی یا ظروف را به دریچه هوا نچسبانید تا مانع از جریان هوا نشود.

یکی دیگر از روش‌های افزایش طول عمر یخچال ، رسیدگی به نشتی‌های احتمالی در آن است. اگر یخچال شما دچار نشتی شدعه است، برای اینکه چگونه این مشکل را حل کنید، مقاله علت نشت آب از یخچال را مطالعه کنید.

نگذاشتن غذاهای گرم در یخچال

بهتر است هرگز غذاهای گرم را بلافاصله در یخچال قرار ندهید، بگذارید اول کمی خنک شود. گذاشتن غذای گرم در یخچال باعث بالا رفتن دمای داخل یخچال می‌شود و یخچال فریزر را مجبور می‌کند سخت تر کار کند تا دما را به حالت معمول برگرداند. شاید بگویید اگر غذا در دمای محیط قرار داشته باشد فاسد شود، اما باید توجه داشته باشید که غذا بیش از حد نباید در دمای محیط باشد، همین که دمای آن پایین آمد بلافاصله آن را در یخچال بگذارید فاسد نمی‌شود.

استفاده از ظروف مناسب

تاثیر استفاده از ظروف مناسب در افزایش عمر یخچال فریزر
افزایش عمر یخچال فریزر با استفاده از ظروف مناسب

برای نگهداری مواد غذایی درون یخچال بهتر است از ظروف مخصوص این کار استفاده کنید. بهترین ظروف برای نگهداری مواد غذایی در یخچال، ظروف پلاستیکی می‌باشد. برای یخچال‌های ساید بای ساید بهتر است از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید زیرا ظرف شیشه‌ای بهتر از ظرف پلاستیکی سرما را جذب می‌کند. همچنین دقت داشته باشید که مواد غذایی مایع حتما درپوش داشته باشد تا رطوبت یخچال زیاد نشود و دمای محیط آن دارای ثبات بیشتری شود. این امر به افزایش عمر یخچال فریزر کمک می‌کند.

استفاده کردن از حالت ذخیره انرژی یخچال

این ویژگی زمانی کاربرد دارد که در یخچال مواد غذایی زیادی برای خنک شدن وجود ندارد و با فعال کردن این حالت می توانید باعث کاهش مصرف انرژی شوید. البته ممکن است این آپشن را همه یخچال فریزرها نداشته باشند. اما در صورتی که یخچال فریزر  یا یخچال ساید بای ساید شما این آپشن را دارد گزینه خوبی برای استفاده کردن است.

در صورتی که به تازگی یک یخچال خریداری کرده‌اید که دارای صفحه نمایشگر برای کنترل و مدیریت یخچال است و می‌خواهید بدانید که چگونه باید با آن کار کنید، مقاله نحوه کار با پنل نمایشگر یخچال را مطالعه کنید.

جمع بندی و سوالات متداول

چرا باید از ظروف در بسته برای نگهداری مواد غذایی در یخچال استفاده کنیم؟

برای نگهداری مواد غذایی همیشه از ظروف در دار استفاده کنید زیرا در غیر اینصورت علاوه بر خشک شدن و جذب بوی مواد دیگر باعث انتقال آلودگی و جذب رطوبت می گردند که در نتیجه امکان رشد و تکثیر باکتری‌ها را فراهم می کند. علاوه بر این باعث افزایش عمر یخچال فریزر هم می‌شود.

آیا تکان دادن یخچال باعث کاهش عمر مفید آن می‌شود؟

یخچال را قبل از جا به جایی حداقل به مدت ۳ ساعت خاموش کنید تا جریان گاز در آن متوقف شود. هیچ وقت یخچال را در حالت روشن تکان ندهید. یخچال را حداقل نیم ساعت پس از جا به جا کردن و تمیز کردن به برق وصل کنید.

یخچال فریزر یکی از مهم ترین وسایل آشپزخانه است که این روزها قیمت بالایی هم دارد و خرابی آن باعث صرف هزینه‌های زیادی می‌شود. رعایت چند نکته ساده می‌تواند به افزایش عمر یخچال فریزر کمک کند و باعث صرفه جویی در هزینه‌های شما شود. هدف ما از نوشتن این مقاله نیز کمک به شما خوانندگان محترم در صرفه جویی هزینه است. شما عزیزان همچنین در صورتی که به یک تعمیرکار حرفه‌ای جهت تعمیر و سرویس یخچال‌تان نیاز دارید، با مراجعه به صفحه تعمیر یخچال فریزر می‌توانید بهترین تعمیرکاران را پیدا کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *