آموزش

مزایا و معایب کولر گازی پرتابل

۰
(۰)

کولر گازی پرتابل (قابل حمل) یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین مدل کولر گازی می‌باشد که به صورت یکپارچه در بازار ارائه می‌شود. تمامی دستگاه و قطعات کولر گازی پرتابل درون یک جعبه تعبیه شده است. از مزیت کولر گازی پرتابل می‌توان استفاده از آن در مکان‌هایی که امکان نصب اسپلیت نیست را نام برد.

کولر گازی پرتابل اکثر در مکان‌های که متراژ پایینی دارند استفاد می‌شوند و فضای کمتری اشغال می‌کنند. در ادامه مطلب معایب و مزیت کولر گازی پرتابل را نام می‌بریم.

مزایای کولر گازی پرتابل

برای مکان‌های کوچک مناسب است: در مکان‌هایی مانند فروشگاه‌‎ها یا مغازه‌ها متراژ پایین که امکان نصب کولر گازی اسلیپت یا کولر آبی وجود ندارد و یا مکان‌های که اجاره‌ای هستند استفاده از کولر گازی پرتابل به صرفه‌تر است. قابلیت جا به جایی آسان و هزینه‌های تعمیر کولر گازی نسب به سایر کولرها مناسب‌تر است.

کولر گازی پرتابل

حمل و نقل آسان: کولر گازی پرتابل به دلیل یکپارچه بودن و تجمع تمامی قطعات در یک جعبه وزن آن را سبک‌تر کرده است که حمل و نقل را برای شما آسان می‌کند. همچنین تعبیه شدن چندین چرخ زیر دستگاه امکان جا به جایی را برای شما آسان‌تر می‌کند.

قیمت مناسب: مزیت کولر گازی پرتابل این است که نسبت به بقیه کولرهای گازی قیمت خیلی کمتری دارد.

به لوله کشی نیاز ندارد: کولر گازی پرتابل به صورت ایستاده و یکپارچه در یک مکان قرار می‌گیرد و نیاز به خراب کردن دیوار و لوله کشی ندارد.

هزینه‌های نگهداری پایین دارد: کولر گازی پرتابل نسبت به دیگر کولرهای گازی که نیاز به نصب و سرویس کولر گازی ندارد. هیچ یک از موارد را نیاز ندارد و همین امر هزینه‌های استفاده از آن را بسیار کاهش می‌دهد.

استفاده از کولر گازی پرتابل مزایای بیشتری نسبت به سایر کولرهای گازی دیگر دارد مانند سرما دادن سریع به محیط، کاهش رطوبت هوا، برخورداری از محفظه تخلیه آب، قابلیت گرمایشی برای فصول سرد سال را نام برد. به طور کلی می‌توان به این وسیله لقب پادشاه چهار فصل را داد.

معایب قابل توجه کولر گازی پرتابل

ظرفیت پایین: کولرهای گازی پرتابل به دلیل قابلیت حمل ونقل آسان با حداکثر ظرفیت ۱۶۰۰۰ تولید می‌شوند. زیرا تمامی قطعات داخل دستگاه است و نمی‌توان کمپرسور پرظرفیت را در آن قرار داد؛ زیرا در مرحله نخست وزن دستگاه افزایش می‌یابد و قابلیت حمل آسان خود را از دست می‌دهد و در مرحله بعدی امکان استفاده از کندانسور هوای بزرگ مانند دو تکه تقسیم ندارد.

برخی از افراد ظرفیت کم و نامناسب بودن کولر گازی پرتابل برای مناطق بالای ۳۰ متر را از معایب این دستگاه می‌دانند.

ایجاد سر و صدا: به دلیل وجود کمپرسور داخل دستگاه ، هنگام فعالیت معمولا سر و صدا ایجاد می‌کند.

نیاز به دریچه خروج هوا: کولرهای گازی پرتابل معمولا در دو نوع تک لوله و دو لوله تولید می‌شوند. وظیفه این لوله‌ها خروج هوای تازه به محیط و ورود هوای گرم به داخل است. برای انجام این فرایند دستگاه به دریچه‌ای برای اتصال لوله‌ها نیاز دارد.

نیاز به دریچه خروج هوا

یکی دیگر از معایب این دستگاه که البته مربوط به مدل‎‌های قدیمی آن است عدم وجود چرخ زیر این دستگاه است که حمل و نقل را دشوار می‌کند.

نحوه عملکرد کولر گازی پرتابل

در کولرگازی‌های پرتابل کمپرسور در داخل دستگاه قرار می‌گیرد و مانند سایر کولرگازی‌ها بصورت جداگانه نصب نخواهد شد. کولر گازی پرتابل از دو موتور تشکیل شده است که یکی در قسمت بالایی قرار دارد که جریان هوای خنک را به بیرون منتقل می‌کند و موتور دیگر که در پایین و پشت دستگاه قرار دارد و جریان گرم را از دستگاه خارج می‌کند.

برای اطلاع از فرآیند و نحوه عملکرد کولر گازی پرتابل، موارد زیر باید بدانید:

در ابتدا هوا و رطوبت محیط توسط کولر فن قابل حمل دریافت و وارد دستگاه می‌شود.

سپس این هوا از سیم پیچ‌های کندانسور عبور می‌کند. مبرد در کویل‌های کندانسور گرما و رطوبت را از هوا دریافت می‌کند و در اثر گرمای دریافتی هوا به گاز مبرد تبدیل می‌شود.

هوای خنک شده از طریق فن به محیط باز می‌گردد.

رطوبت دریافتی از طریق مبرد به صورت قطرات آب در مخزن دستگاه قرار می‌گیرد و به راحتی می‌توانید این آب را از طریق یک سطل تخلیه کنید.

مبرد پس از دریافت گرما به گاز تبدیل می‌شود. از طریق اواپراتور وارد کمپرسور می‌شود و دوباره در آنجا فشرده می‌شود و تبدیل به مایع می‌شود.

گرمای گرفته شده توسط مبرد از طریق شیلنگ و لوله‌ای که در حین نصب نصب شده است از فضا خارج می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله از تعمیربان تلاش بر این بود که چندین عیب و مزیت کولر گازی پرتابل را بیان کنیم تا شما با توجه به این مزایا و معایب و در نظر گرفتن متراژ محل مورد و مواردی که در بالا گفته شد بهترین کولر گازی را انتخاب کنید.

سوالات متداول

کولر گازی پرتابل چیست؟

کولرگازی پرتابل را می‌توان از محبوب‌ترین و به صرفه‌ترین مدل‌های کولر دانست که به شکل یکپارچه در بازار عرضه می‌شود.

استفاده از کولر گازی پرتابل چه مزایایی دارد؟

حمل و نقل آسان، قیمت مناسب، بدون نیاز به لوله کشی و هزینه‌های نگهداری پایین را می‌توان از مزیت کولر گازی پرتابل دانست.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *