آموزش

۱۱ دلیل خنک نکردن کولر گازی

۰
(۰)

تصور کنید در یک روز گرم تابستانی که هوای در بالاترین درجه خود قرار دارد، برای روشن کولر گازی بر می‌خیزید، اما ناگهان متوجه می‌شوید که کولر باد سرد نمی‌دهد در همان لحظه در پی علت خنک نکردن کولر گازی می‌گردید. باید بدانید که یکی از مشکلات رایج کولر خنک نکردن در بعضی مواقع است.

در این مقاله از تعمیربان چندین علت خنک نکردن کولر را نام می ‌بریم و راه کارهایی برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌دهیم. اما باید بدانید پیاده سازی راهکارها و نتیجه گرفتن از آن‌ها نیاز به تخصص و تجربه زیادی دارد بنابراین برای تعمیر و سرویس کولر گازی بهتر است از یک تعمیرکار کولر گازی متخصص با برند کولر کمک بگیرید. در غیر اینصورت ریسک آسیب‌های وارد شده به کولر گازی و خطرات آن به عهده خود شما خواهد بود.

این که چرا کولر گازی خنک نمی‌کند و یا علت خنک نکردن کولر گازی چیست؟ به نوع برند وسیله بستگی ندارد. در واقع علت خنک نکردن کولر گازی اسپلیت با دیواری و ایستاده (پرتابل) یکی است. در ادامه این مطلب علت خنک نکردن انواع برندهای سامسونگ، ال جی، جنرال و غیره را بیان می‌کنیم.

علت خنک نکردن کولر گازی

با توجه به نحوه عملکرد کولرهای گازی تمامی اجزای داخلی پنل آن به دنبال هدفی مشخص در پی انتشار هوای خنک به محیط اطراف هستند و اگر غیر از این باشد باید با بررسی اعضای داخلی آن علت را پیدا کنید.

این کار به دانش، تخصص و تجربه کافی درباره نحوه کار کرد هر یک از قطعات کولر نیاز دارد. بنابراین تعمیر کولر گازی به دانش و مهارت کافی نیازمند است که هر کسی صلاحیت انجام این امور را ندارد زیرا خسارت‌هایی که ممکن است بر دستگاه وارد شود بسیار زیاد است.

در ادامه این مطلب به ارائه دلایل خنک نکردن کولر گازی و راه کارهای رفع عیوب آن می‌پردازیم.

علت خنک نکردن کولر گازی

۱.کثیفی فیلتر هوا اولین دلیل خنک نکردن کولر گازی

اولین علتی که باید برای خنک نکردن کولر گازی در نظر بگیرید کثیفی فیلتر هوا است. در ابتدا پنل داخلی و خارجی فیلتر هوا را باز کنید و تمامی قسمت‌های آن را با دقت بررسی کنید و ببینید که آیا مشکل از کثیفی این قسمت است یا خیر؟ هنگامی که هوا وارد کولر می‌شود، آلاینده‌ها و کرد و غبار موجود در هوا در فیلتر هوا گیر می‌کنند تا هوای تصفیه شده به داخل اتاق منتشر شود.

اگر مقدار آلودگی‌های موجود در فیلتر هوا زیاد شود جریان هوا مسدود شده در نتیجه هوا به خوبی نمی‌تواند در داخل کولر جریان داشته باشد.  همین مورد یکی از علت‌های خنک نکردن کولر است.

۲.خرابی فن دومین علت خنک نکردن کولر گازی

علت خنک نکردن کولر گازی می‌تواند خرابی فن کولر باشد و باید در اسرع وقت برای تعمیر کولرگازی اقدام کنید. برای تعمیر فن کولر گازی باید با نقش فن در کولر را بدانید. نقش فن در دستگاه، انتقال جریا هواست تا هوای خنک را به خوبی به داخل فضا هدایت شود.

۳.تنظیم نادرست ترموستات

تنظیم نادرست ترموستات تنظیمات نادرست ترموستات یکی از دلایل رایج برای خنک نکردن کولر گازی است. در این مواقع دمای متفاوتی در ۵ تا ۶ درجه پایینتر از دمای اتاق تنظیم را برای کولر گازی تنظیم کنید و عملکرد کولر را مورد بررسی قرار دهید. در این حین به روشن شدن کمپرسور و فن خارجی دقت کنید در صورتی که ایراد از ترموستات باشد می‌توانید باد گرم کولر را احساس کنید؛ زیرا در این صورت دستگاه قادر به کار بوده اما باد گرم به جای باد سر انتشار می‌دهد.

تعمیرکار نیاز دارید؟

تعمیر کولر گازی در محل

۴.خرابی موتور یا کمپرسور

کمپرسور یا موتور کولر گازی جزء مهمی از سیستم است که در صورت عدم سلامت بدون شک در عملکرد کولر گازی مشکل ایجاد می‌کند و می‌تواند دلیل خنک نکردن کولر گازی باشد. بررسی سلامت کمپرسور را می‌توان با انجام تست سلامت کمپرسور متوجه شد، اما این کار را به هیچ وجه به افراد غیر فنی توصیه نمی‌کنیم، زیرا می‌تواند آسیب بیشتری به کولرگازی شما وارد کند.

۵.ظرفیت پایین کولر گازی

قبل از نصب کولر گازی در محیط باید مساحت محیط مورد نظر و ظرفیت دستگاه را از نظر داشتن قدرت و ظرفیت کافی برای خنک سازی کل فضا بررسی کرد. اشتباهی که اکثرا با آن مواجه می‌شویم در نظر نگرفتن قدرت و ظرفیت کولر برای خنک سازی محیط است، در این صورت دستگاه نمی‌تواند دمای محیط را به دمای تنظیم شده برساند و دستگاه به خوبی کار نمی‌کند. بنابراین نه تنها مشکل خنک نشدن کولر در اتاق وجود دارد، بلکه پس از مدتی به دلیل فشار زیاد روی کمپرسور، کار نکردن کولر گازی دور از انتظار نخواهد بود.

علت خنک نکردن کولر گازی نو

۶.خرابی برد اصلی یا برد فرمان

برد اصلی کولر یا برد فرمان را می‌توان مغز سیستم دانست. تمامی سیگنال‌ها از این قسمت به اجزای مختلف کولر گازی فرستاده می‌شود. بنابراین اگر سیگنال کمپرسور، کندانسور، فن و یا هر قسمت دیگر از سیستم به دلیل نقص یا ایراد دچار اختلال شود،علت خروج هوای گرم از کولر گازی قابل مشاهده است. تعمیر برد معمولاً کار دشواری است که علاوه بر دانش الکترونیکی جامع نیاز به تجربه زیادی دارد و در برخی موارد عملاً غیرممکن است. به همین دلیل بسیاری از تعمیرکاران در مواجهه با این موضوع فرمان را تعویض می‌کنند که گاهی هزینه‌های بالایی را به دنبال دارد.

۷.کثیفی و آسیب به کندانسور کولر گازی

یکی از وظایف کندانسور یا پنل بیرونی کولر گازی گرفتن گرما از مبرد داخل لوله‌ها و انتقال آن به فضای بیرون می‌باشد. اگر کندانسور آسیب دیده یا کثیف شود، دیگر قادر به دریافت گرما از گاز داخل لوله‌ها و انتقال آن به بیرون نخواهد بود. در نتیجه گاز داخل لوله‌ها خنک نمی‌شود و کولر نیز خنک نمی‌کند.

مطلب مرتبط: مزیت کولر گازی پرتابل

۸.خرابی موتور کولر گازی

یکی دیگر از قسمت‌های اسپلیت که می‌تواند دلیل خنک نکردن کولر گازی باشد نیم سوز شدن یا سوختن موتور کولر گازی است. گاهی اوقات هم به دلیل فرسودگی سیم‌ها می‌باشد. در هر صورت اگر موتور نیمه سوز شده باشد می‌توانید با کمک تعمیرکار آن را تعمیر کنید. اما در صورت سوختن موتور تنها راه حل تعویض آن است.

۹.فرسودگی و طول عمر کولر گازی

کولرهای گازی نیز مانند هر وسیله دیگری در مدت زمان معینی فرسوده می‌شوند. به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت یک کولر گازی که ۱۰ سال کار کرده است مانند روز اول خوب کار کند و در گرما و فشار بالا به خوبی کار کند.داین دستگاه استهلاک پس از سال‌ها کارکرد به مرور زمان می‌تواند دلیل خنک نکردن کولر گازی باشد.

کثیفی فیلتر هوا اولین دلیل خنک نکردن کولر گازی

۱۰.گرفتگی گاز در مسیر لوله های کولر گازی

یکی دیگر از دلایل خنک نکردن کولر گازی و کاهش میزان باد خروجی کولر گازی گرفتگی لوله‌ها، شیلنگ‌ها و تاسیسات کولر گازی است. یخ زدگی لوله‌ها هنگام خنک کردن گاز با نشت مایع خنک کننده یکی اتفاق‌های رایج است. در چنین مواقعی می‌توانید مدار کولر گازی را با ازت شست و شو دهید و گرفتگی لوله‌ها را برطرف کنید. مراقب باشید در هنگام شست و شو به مدارهای الکترونیکی کولر گازی آسیب نرسانید.

۱۱.محل نامناسب برای نصب پنل خارجی

یکی از نکاتی که می‌تواند علت خنک نکردن کولر گازی اسپلیت باشد، محل نصب پنل بیرونی کولر گازی اسپلیت است. هنگام نصب کولر گازی، انتخاب مکان مناسب بسیار مهم است. اگر کندانسور و کمپرسور کولر گازی به مدت طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشد دمای آن‌ها افزایش می یابد و در ادامه مشکل گرم نشدن باد کولر را به وجود می آورند. بنابراین استفاده از سایبان در مواقعی که چنین شرایطی وجود دارد، ضروری است. همچنین باید مطمئن شوید که جریان هوا در اطراف پنل خارجی به خوبی برقرار باشد.

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد ۱۱ دلیل خنک نکردن کولر گازی و دلیل گرم شدن کولر گازی صحبت کردیم. اما به طور کلی توجه داشته باشید که دلایل اصلی که باید در نظر بگیرید این است که کولر گازی به سرویس دوره‌ای نیاز دارد. در فصل گرما باید به صورت ماهانه به سرویس کولر گازی بپردازید. قسمت فیلتر و کندانسور کولر گازی را همیشه تمیز نگه دارید. می‌توانید برای تعمیرات کولر گازی، اعزام سرویسکار کولر گازی در محل از طریق وبسایت و شماره تماس های ما با تعمیربان ارتباط بگیرید.

سوالات متداول

چرا کولر گازی باد سرد نمی زند ؟

خرابی فن یا موتور، تنظیم نادرست ترموستات، خرابی برد اصلی، گرفتگی گاز و موارد دیگر، می‌تواند از دلایل خنک نکردن کولر بازی باشد.

اصلی ترین دلیل خنک نکردن اسپیلت چیست؟

خنک نکردن کولر گازی دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، اما در این بین، کثیف شدن فیلتر می‌تواند متداول‌ترین دلیل خنک نکردن باشد. جهت آموزش تمیز کردن فیلتر کولر گازی، وارد صفحه شوید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *