آموزش

معرفی ۳ روش کاربردی در تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

۰
(۰)

امروزه تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه به دلیل استفاده زیادی که از آن می‌شود، بسیار با اهمیت شده است. شاید فکر کنید این کار زیاد جذاب نباشد اما برای اینکه در عملکرد هود اختلالی ایجاد نشود حتما باید این کار طی فواصل مختلف انجام دهید. بسیاری از ساکنین خانه این کار را انجام نمی‌دهند و پس از ایجاد اختلال در عملکرد هود مجبور به تعمیر آن در آشپزخانه خود می‌شوند.

شرکت‌های تولید کننده این محصول حتما به شما پیشنهاد می‌کنند، حداقل یکبار در ماه این کار به درستی انجام دهید. در این مقاله از تعمیربان به بررسی سه مورد از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

فیلتر هود آشپزخانه چیست؟

سیستم کلیه هودهای آشپزخانه به این صورت کار می‌کند که توسط شبکه بسته فیلتر نصب شده روی آن توانایی جذب چربی‌ها و گرد و غبار موجود در هوای آشپزخانه را دارد. با مکش موتور دستگاه که از طریق پخت و پز وارد هواکش می شود کار خود را آغاز می‌کند.

جذب این آلودگی‌های ناشی از پخت غذا موجب می‌شود تا هوای محیط برای افراد حاضر در منزل و آن فضا عاری از ناخالصی شود. فیلترهای آشپزخانه دارای انواع متنوعی هستند که کیفیت ساخت و تولید هر کدام از آن‌ها در عملکرد هود تاثیر بسزایی دارد.

فیلتر هود آشپزخانه چیست؟

انواع فیلتر هود

سه نوع مختلف فیلتر هود آشپزخانه داریم که برای هرکدام باید با توجه به آنچه در دستور عمل استفاده از هود است، عمل نمایید. این شامل سه دسته زیر است:

۱. فیلتر آلومینیومی
۲. فیلتر الیافی
۳. فیلتر زغالی

مطلب پیشنهادی: تعمیر هود

دلیل تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

تمیز کردن هر وسیله‌ای در آشپزخانه و سرویس آن به بهبود عملکرد آن و افزایش راندمان در بلند مدت بسیار اهمیت دارد. همیشه علت‌هایی برای تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه وجود دارد که بسیاری از سرویس‌کاران و تعمیرکاران نیز به مشتری خود توصیه می‌کنند. در زیر چند مورد از علت‌های ضروری تمیز کردن این وسیله پرکاربرد را برای شما شرح می‌دهیم:

۱. بهبود و افزایش بهره وری از انرژی الکتریکی
۲. افزایش طول عمر هود آشپزخانه
۳. پاکسازی و تهویه بهتر هوا
۴. پاکسازی راحت‌تر فیلترها در فواصل معین
۵. افزایش ایمنی دستگاه
۶. کاهش اختلال در عملکرد کلی دستگاه
۷. کاهش نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات

چگونگی باز کردن فیلتر هود آشپزخانه

هر هود آشپزخانه‌ای به یک شیوه خاص باز می‌شود ولی شما می‌توانید با مطالعه دفترچه راهنمای هود به راحتی آن را باز کنید. برای تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه شما باید حتما دستگاه را از برق جدا کرده و مطمئن شوید که هود کار نمی‌کند. اگر جای پیچی در دستگاه برای باز کردن فیلتر دیدید حتما با پیچ گوشی مناسب این کار را انجام دهید تا پیچ دچار آسیب نشود.

بعضی از هود‌ها دارای قفل T شکل هستند که با فشار آن به راحتی فیلتر از جای خود خارج می‌شود. باید اهرم آن را به آرامی فشار دهید و فیلتر از جای خود خارج می‌شود. یکی از مشکل ترین ساختارهای اتصال فیلتر به دستگاه ترکیب تکیه گاه و اتصال دهنده است که باید هم پیچ را باز کنید و هم به آرامی با فشار دادن اهرم فیلتر هود را خارج سازید.

چگونگی تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

 در زیر سه روش برای تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه را به اختصار شرح می‌دهیم:

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با قرص ماشین ظرفشویی

هر پاک کننده‌ای که به فیلتر هود آسیب نرساند می‌تواند برای تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه موثر باشد یکی از آن‌ا قرص ظرفشویی است. برای استفاده فیلتر را داخل یک ظرف بزرگ قرار داده و سپس داخل آن را با آب ولرم پر کرده و سپس قرص ماشین ظرفشویی را در داخل آب به فیلتر هود به صورت یک دست بمالید. زمانی را تعیین کنید تا به درستی فیلتر از چربی‌ها جدا شود. در پایان فیلتر را با آب داغ بشویید.

چگونگی تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

مطلب پیشنهادی: تعمیر هود مرکز تهران

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با سرکه

سرکه و جوش شیرین از قدیم برای تمیز کردن بسیاری از وسایل آشپزخانه کاربرد داشته است. برای این کار یک ظرف فلزی بزرگ برای جوشاندن سه قاشق سرکه و دو قاشق چای خوری جوش شیرین انتخاب کنید. پس از جوش آمدن به مدت سی دقیقه فیلتر را داخل آن قرار دهید. فیلتر را با یک انبر از داخل آب خارج و سپس با برس یا اسکاچ ظرفشویی بشویید.

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با صابون و آمونیاک

این کار ساده‌ترین روش برای فیلترهای هودی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تمیز کردن آن‌ها به صورت دوره‌ای انجام می‌شود. برای این کار یک ظرف بزرگ با آب ولرم آماده کنید. ابتدا مقداری صابون را در آن حل کنید و سپس مقداری آمونیاک را به آن اضافه کنید. فیلتر را در درون آب قرار داده و سپس با برس آن را پاکسازی نمایید.

مطلب مرتبط: افزایش طول عمر هود

سخن پایانی

در این مقاله سعی شده در مورد فیلتر هود و نحوه تمیز کردن آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر به مشاوره یا راهنمایی خاصی نیاز داشتید، مجموعه تعمیربان آماده این است که به شما به وسیله کارشناسان متخصص این مشاوره را انجام دهد.

سوالات متداول

انواع فیلتر هود شامل چه مواردی می‌شود؟

فیلتر هود شامل فیلتر آلومینیومی، فیلتر الیافی و فیلتر زغالی می‌شود.

چرا تمیز کردن فیلتر هود اهمیت دارد؟

تمیز کردن فیلتر هود در آشپزخانه و سرویس آن به بهبود عملکرد هود و افزایش راندمان در بلند مدت بسیار اهمیت دارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *