آموزش

بهترین روش برای تمیز کردن اجاق گاز

۰
(۰)

یکی از دغدغه‌های که ممکن است شما هم با آن سرکار داشته باشید، نحوه صحیح تمیز کردن گاز است. در این مقاله از تعمیربان قصد داریم شما را با روش های پاک کردن قسمت های مختلف اجاق گاز با جنس های مختلف و همچنین انواع شیوه های تمیز کردن اجاق گاز با استفاده از ترکیبات خانگی و ضدعفونی کننده های صنعتی آشنا کنیم.

تمیز کردن صفحه اجاق گاز

 صفحه اجاق گازها جنس های مختلفی دارند که شامل استیل، لعابی و شیشه ای میباشد که در ادامه به توضیح هر یک میپردازیم.

تمیز کردن اجاق گاز استیل

  • برای تمیز کردن اجاق گاز با هر جنسی اول از همه باید ذرات ریز غذا را از روی اجاق گاز برداریم.
  • در مرحله بعد یک پیمانه جوش شیرین را با چند قاشق چایخوری آب مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید.
  • سپس سطح گاز را با آب داغ مرطوب کنید و از خمیر بدست آمده روی کل سطح گاز پخش کنید.
  • حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس کمی سرکه روی گاز سطح گاز آغشته به خمیر اسپری کنید و با توجه به ماندگاری لکه ها زمان لازم را بدهید تا لکه ها پاک شوند.
  •  بعد از گذشت زمان لازم با اسکاچ و مایع ظرفشویی لکه ها را پاک کنید.

تمیز کردن اجاق گاز لعابی

 تمیز کردن اجاق گاز لعابی به نسبت بقیه اجاق گازها کار سخت تری است؛ بنابراین در صورت امکان به محض کثیف شدن آن را تمیز کنید، در غیر این صورت از روش زیر میتوانید استفاده کنید:

 نصف پیمانه جوش شیرین را با ۲ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی با کمی آب داغ مخلوط کنید تا به شکل خمیری شود و این ترکیب را روی اجاق گاز پخش کنید و یک پلاستیک روی آن بکشید و اجازه بدهید یک تا دو ساعت بماند سپس می توانید لکه ها را با یک مسواک از بین ببرید و در آخر با یک دستمال سطح اجاق گاز را تمیز کنید.

برای مطالعه بیشتر: تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

سطح اجاق گاز را با جوش شیرین بپوشانید. چند حوله و یا دستمال نخی را به مایع ظرفشویی و آب داغ آغشته کنید و روی گاز قرار دهید و بعد از نیم ساعت  با همان حوله سطح گاز را پاک کنید. سطح گاز شیشه ای به نسبت بقیه صفحه ها حساس تر است و ممکن است سطح ان خط بیفتد حواستان باشد که حتما از اسفنج و یا قسمت نرم اسکاچ استفاده کنید. 

تمیز کردن میله های اجاق گاز

تمیز کردن میله های اجاق گاز

میله های گاز را درون  ظرفی از آب و مایع ظرفشویی (می توانید کمی سرکه هم اضافه کنید) قرار دهید به طوری که سطح آب روی میله ها را بپوشاند اجازه دهید پند ساعت در آب بماند سپس با استفاده از قسمت زبر اسکاچ و یا سیم ظرفشویی لکه ها را پاک کنید اگر لکه ها قدیمی هستند و با این روش پاک نشدند از روش زیر برای پاک کردن آن استفاده کنید. 

هر کدام از میله های گاز را درون کیسه پلاستیکی محکم قرار دهید و یک سوم لیوان آمونیاک درون کیسه بریزید و تکان دهید تا آمونیاک به کل چدن برسد و بعد از یک ساعت میله ها را بشویید. استفاده از آمونیاک خطرناک است این کار را حتما با دستکش و در فضای باز انجام دهید.

تمیز کردن شعله های اجاق گاز

بعد از تمیز کردن سطح گاز و میله های آن اگر شعله های گاز را بردارید احتمالا خواهید دید که زیر شعله ها هم چربی کبره بسته است و تمیز کردن آن با دستمال کار دشواری است پس  بهتر است این کار را با مسواک انجام دهید. مسواک را به شوینده مورد نظر آغشته کنید و آن رو به تمام قسمت های مشعل بکشید.

برای مطالعه بیشتر: تعمیر گاز رومیزی

تمیز کردن بدنه اجاق گاز 

  • برای تمیز کردن بدنه اجاق گاز و شیشه فر میتوانید از خمیر جوش شیرین (که در بالا به آن اشاره شد) استفاده کنید.
  • خمیر زا روی لکه ها و چربی ها بمالید کمی صبر کنید و سپس با استفاده از یک دستمال تمیز آن را پاک کنید.
  • سپس  از مخلوط آب و سرکه استفاده کنید و آن را روی شیشه فر اجاق گاز اسپری کنید تا چربی ها به طور کامل از بین بروند و مجدد روی آن دستمال بکشید.
  • اگر لکه ها از بین نرفتند همین مراحل را با مایع ظرفشویی و یا گاز پاک کن طی کنید. 

تمیز کردن اجاق گاز با ضد عفونی کننده ها

تمیز کردن اجاق گاز با استفاده از ضد عفونی کننده های صنعتی

محصولات متنوعی برای پاک کردن گاز در بازار موجود است که میتوانید از آنها استفاده کنید. مقداری از گاز پاک کن را روی سطح گاز اسپری کنید و اجازه دهید یک ساعت بماند سپس با استفاده از یک پارچه و یا اسفنج روی آن را تمیز کنید. 

مطالعه بیشتر: تعمیر اجاق گاز شرق تهران

نکات نهایی تمیز کردن اجاق گاز

پیشنهاد میکنیم برای اینکه مجبور نباشد به تمیز کردن اجاق گاز به شکل عمقی و شدید بپردازید آن را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید این کار باعث میشود اجاق گاز به راحتی تمیز شود هر چقدر این کار را به تاخیر بیندازید لکه ها سخت تر میشوند.میتوانید یک اسپری از مخلوط آب و سرکه تهیه کنید و به طور روزانه برای تمیز کردن اجاق گاز از آن استفاده کنید.

دیر تمیز کردن اجاق گاز باعث میشود که دریچه های سوخت و منافذ گاز مسدود شوند و نیاز به تعمیر گاز باشد.

بهترین روش خانگی تمیز کردن اجاق گاز چیست؟

جوش شیرین و آب را مخلوط کنید و خمیر بدست امده را روی سطح گاز پخش کنید.

بهترین روش صنعتی برای تمیز کردن اجاق گاز چیست؟

بهترین روش صنعتی استفاده از گاز پاک کن های موجود در بازار میباشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *