آموزش

تفاوت ماکروفر و سولاردام چیست؟

۰
(۰)

یکی از سؤالاتی که به هنگام خرید برای جهیزیه پیش می‌آید، این است که تفاوت ماکروفر و سولاردام چیست و کدامیک بهتر است؟ در این نوشته از تعمیربان ، پیش از آن‌که به تفاوت ماکروفر و سولاردام بپردازیم، ابتدا با طرزکار و کاربرد هریک آشنا می‌شویم؛ سپس به تفاوت‌های ماکروفر و سولاردام خواهیم پرداخت.

طرزکار ماکروفر و کاربرد آن

درون ماکروفرها مگنترون یا المنت‌هایی وجود دارد. زمانی که دستگاه را روشن می‌کنید، این المنت‌ها داغ می‌شوند و گرما از خود ساطع می‌کنند. از ماکروفرها برای یخ‌زدایی، گرم کردن و پخت غذا استفاده می‌شود. علاوه‌بر این در ماکروفرها کلیدهای تنظیماتی متفاوتی وجود دارد که با آن‌ها می‌توان غذا را با روش‌های متفاوتی پخت. برخی از تنظیمات از المنت‌ها استفاده می‌کنند و برخی از اشعه‌ها. در ماکروفر به‌جز غذا می‌توان شیرین و کیک هم پخت.

بیشتر بدانید: علت جرقه زدن ماکروفر چیست؟

ماکروویو پیشرفته‌تر از ماکروفر اما از نظر ظاهر به آن شبیه است. درون ماکروویو هم مگنترون‌هایی وجود دارد که امواج گرمایی را به وجود می‌آورند. زمانی که این امواج با دیواره‌ی فلزی برخورد می‌کنند، روی موادغذایی ساطع می‌شوند و آن را گرم می‌کنند. از ماکروویو برای گرم‌کردن انواع مواد غذایی استفاده می‌شود.

تفاوت ماکروفر و سولاردام در طرز کار آن ها

طرزکار سولاردام و کاربرد آن

سولاردام‌ها نسل جدیدتری از انواع دستگاه‌های فر، مایکروفر و مایکروویو هستند. سولاردام‌‍‌ها در اصل تلفیق ماکروویو و امواج گرمایی نورانی هستند. درون سولاردام المنت‌های گرمایی نورانی وجود دارند که با روشن شدن دستگاه شروع به کار می‌کنند. این المنت‌ها بلافاصله امواج نورانی را به سمت غذا می‌تابانند و باعث می‌شوند تا قسمت زیرین غذا به‌خوبی و با سرعت گرم و پخته شود.

جالب است بدانید که در سولاردام‌ها همانند سولاردام ال‌جی تعدادی المنت در سقف کابین و تعدادی در زیر سینی فلزی آن قراردارند؛ درحالی‌که در انواع برندهای ماکروویو که شامل المنت گریل هستند، تنها روی سقف داخلی کابین المنت حرارتی وجود دارد. تفاوت در قرار گرفتن المنت‌ها سبب می‌شود تا سرعت و پخت غذا در سولاردام و ماکروفر متفاوت باشد.

تفاوت ماکروفر و سولاردام

تفاوت ماکروفر و سولاردام را می‌توان از چند جهت بررسی کرد:

  • قیمت
  • برند تولیدکننده
  • کیفیت غذا و آشپزی
  • سرعت پخت
  • مصرف برق
  • شکل ظاهری

تفاوت ماکروفر و سولاردام از نظر قیمت

قطعه‌های سولاردام قیمت بالاتری دارند درنتیجه قیمت سولاردام بالاتر از ماکروفر است. برندهای گوناگونی هستند که ماکروفر و ماکروویو تولید می‌کنند، اما برندهایی که سولاردام تولید می‌کنند، انگشت‌شمار اند. برندهای ال‌جی، سامسونگ، دلمونتی و دوو برندهایی هستند که سولاردام می‌سازند.

تفاوت ماکروفر و سولاردام از نظر کیفیت غذا

غذای پخته‌شده در سولاردام نسبت به غذای پخته شده در ماکروفر باکیفت‌تر است. نکته اینجاست که در ماکروویو، بیشتر آب غذا تبخیر شده و غذا خشک می‌شود، اما در سولاردام این مشکل وجود ندارد. ضمناً امواج گرمایی نورانی که درون سولاردام‌ها وجود دارد، مواد غذایی را به‌خوبی حفظ می‌کند. این باعث می‌شود که غذای پخته‌شده در سولاردام طعم بهتری داشته باشد. همچنین سولاردام‌ها ویتامین‌ها و مواد معدنی غذا را حفظ می‌کنند به این طریق کیفیت مواد غذایی حفظ می‌شود. سولاردام‌ها برای پخت غذا مانند مرغ و ماهی مناسب‌ترند و غذای باکیفیت‌تری به ما عرضه می‌کنند.

جالب است بدانید، زیادتر بودن تعداد المنت‌ها در سولاردام موجب می‌شود تا از طرفی پخت غذا در سولاردام یکدست‌تر باشد؛ اما از طرف دیگر، احتمال خرابی المنت‌ها بیشتر است، چراکه تعداد آن‌ها بیشتر است.

تفاوت ماکروفر و سولاردام از نظر سرعت پخت

سرعت پخت غذا در سولاردام بیشتر از ماکروفر است؛ زیرا در سولاردام پس از روشن کردن دستگاه، به‌سرعت امواج نورانی گرمایی متصاعد می‌شوند، اما در ماکروفر به این صورت نیست و انتشار امواج چند دقیقه بیشتر طول می‌کشد. سرعت سولاردام را حدوداً ۳ برابر المنت‌های معمولی، ۱/۵ برابر ماکروفر و ۴ برابر اجاق گازهای معمولی تخمین زده‌اند.

برای تعمیر گاز و تعمیر گاز رومیزی می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تفاوت ماکروفر و سولاردام از نظر مصرف برق

تفاوت ماکروفر و سولاردام از نظر مصرف برق

مصرف برق سولاردام‌ بالاتر از ماکروفر است، چراکه توان مصرفی آن‌ها بالاتر است.

تفاوت ماکروفر و سولاردام از نظر شکل ظاهری

  • نمونه‌های جدید سولاردام‌ها درب‌های آینه‌ای شفاف دارند که این آن‌ها را از نظر ظاهری شیک‌تر و مشتری‌پسند کرده‌است.
  • وزن سولاردام خارج از کارتن حدود ۱۶/۵ کیلو است و جابه‌جایی سولاردام به خاطر حجم بزرگ آن دشوارتر از ماکروفر معمولی است.
  • در ماکروفرها عمدتاً از چپ به راست باز می‌شود، اما در سولاردام از بالا به پایین باز می‌شود.
  • صفحه‌ی نمایش سولاردام به شکل افقی در بالای در قرار دارد، اما صفحه‌ی نمایش ماکروفر به‌صورت عمودی کنار در است.
  • همچنین در سولاردام ال‌جی سینی دواری از جنس فولاد ضدزنگ وجود دارد که آن را از سایر ماکروفرها متمایز می‌کند.

اشتباه رایج

ممکن است برخی فکرکنند که سولاردام ضرر کمتری دارد، اما حقیقت اینست که سولاردام و ماکروفر از این نظر تفاوتی ندارند و ازآنجا که هردو از امواج برای طبخ غذا استفاده می‌کنند، ضرر همه‌ی آن‌ها به یک اندازه است.

سخن آخر

در آخر، باید گفت که خرید شما به سبک زندگی، ترجیحات و انتظارات شما بستگی دارد. بنابراین قبل از  خرید چنین دستگاهی، ابتدا باید ببینید، با توجه به قیمت، سرعت و کیفیت پخت، مصرف برق و سایر ملاک‌هایی که به آن اشاره شد، انتظار شما از دستگاه چیست و درنهایت مطابق ترجیحات خود تصمیم به خرید بگیرید. اگر دستگاه شما نیاز به تعمیر دارد، برای تعمیر ماکروفر، می‌توانید به لینک موردنظر مراجعه کنید.

سؤالات متداول

وجود المنت زغالی در سولاردام چه مزیتی دارد؟

المنت زغالی سرعت و کیفیت طبخ غذا را متفاوت می‌کنند و باعث می‌شوند که حرارت تا لایه‌ی مرکزی غذا نفوذ کند. به ویژه در مورد پخت گوشت باید گفت که المنت زغالی سبب می‌شود که گوشت طوری پخته شود که انگار آن را روی زغال کباب کرده‌اید.

هزینه‌ی تعمیر سولاردام بیشتر است یا ماکروفر؟

هزینه‌ی تعمیر سولاردام بیشتر از ماکروفر است، چراکه المنت‌های آن بیشتر و قطعات آن گرانتر هستند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *