آموزش

چگونه طول عمر هود آشپزخانه خود را افزایش دهیم؟

۵
(۱)

افزایش طول عمر هود از عوامل مهمی است که امروزه خیلی از افراد با رعایت کردن نکاتی در این زمینه به آن می‌پردازند. هود آشپزخانه یکی از ضروری و کاربردی‌ترین تجهیزات هر آشپزخانه است. هود، دود و ذرات چربی ناشی از غذا را از آشپزخانه خارج کرده و باعث می‌شود بوهایی که در طول فرآیند پخت غذا، انواع بوهای مطبوع و نامطبوع از بوی روغن سوخته گرفته تا پیاز و سیر سرخ شده، را در محیط آشپزخانه و خانه از بین می‌برد.

به همین جهت است که دانستن راهکارهایی برای افزایش طول عمر هود یکی از نکات مهمی است که نباید از آن غافل شد به همین جهت در ادامه به راهکارهایی برای افزایش طول عمر هود اشاره می‌کنیم، مواردی از جمله:

  • رعایت فاصله استاندارد بین اجاق گاز و هود
  • تمیز کردن فیلترهای هود
  • کنترل خروجی هوا
  • خاموش کردن شعله خالی
  • و …

اهمیت افزایش طول عمر هود

اهمیت افزایش طول عمر هود

هود آشپزخانه وظیفه چربی زدایی، مکش بو و همچنین تهویه هوای آشپزخانه را برعهده دارد. اینکه هود بتواند وظیفه تهویه و مکش بو را به خوبی انجام دهد اهمیت زیادی دارد، چرا که با جذب مواد آلوده در فضا آشپزخانه از کثیفی آن جلوگیری می‌کند.

از طرفی دستگاه هود جزو تجهیزاتی از آشپزخانه محسوب می‌شود که قیمت نسبتا زیادی دارد، به همین جهت هم هست که نگهداری و دانستن نکاتی که منجر به افزایش طول عمر هود شما شود اهمیت بالایی دارد. با رعایت نکات نگهداری و راهکارهایی که برای افزایش طول عمر هود شما در ادامه مقاله می‌خوانید، می‌توانید طول عمر و کیفیت کارکرد دستگاه را به میزان چشمگیری ارتقا دهید.

مشکلات متداول در هود

هود نیز مثل هر وسیله برقی دیگری ممکن است در طول زمان دچار ایرادات و مشکلاتی شود که درصورتی که به آن‌ها رسیدگی نشود منجر به خرابی و از دست رفتن همیشگی این وسیله شود. به همین خاطر در ادامه به ایراداتی که ممکن است برای هود به‌وجود بیاید اشاره می‌کنیم؛ در صورتی که این مشکلات را در هود خود مشاهده کردید، اقدام به تعمیر هود آشپزخانه کنید.

  • کار نکردن و سخت کار کردن دکمه‌های صفحه نمایش
  • ایجاد صداهای غیرطبیعی و ناهنجار
  • کاهش قدرت مکش نسبت به قبل
  • یکسره شدن هود

افزایش طول عمر هود

** تعمیر هود شرق تهران **

راهکار هایی برای افزایش طول عمر هود

امروزه هودها در انواع مختلفی ساخته و تولید می‌شوند. انواع هود آشپزخانه از نظر طراحی ظاهری شامل موارد زیر هستند:

  • هود آشپزخانه مورب
  • هود شومینه‌ای
  • هود مخفی
  • هود جزیره‌ای

مهم است که بدانید هر نوع از این هودها در صورتی که به روش درستی از آن‌ها استفاده نشود، ممکن است طول عمر مطلوبی نداشته و کارایی خود را در زمان کوتاه‌تری از آنچه که باید از دست بدهد. راهکارهایی که رعایت کردنشان باعث افزایش طول عمر هود می‌شود عبارتند از:

  1. حفظ فاصله استاندارد بین هود و اجاق گاز در هنگام نصب
  2. تمیز کردن فیلترهای هود در فاصله‌های زمانی کوتاه
  3. کنترل کردن خروجی هوا
  4. روشن نگه نداشتن شعله خالی
  5. تمیز نگه داشتن فضا داخلی و خارجی هود
  6. استفاده از محافظ برق

در ادامه به صورت مفصل‌تری به شرح این مباحث می‌پردازیم.

6 راهکار برای افزایش طول عمر هود آشپزخانه
تمیز کردن فیلترهای هود راهکاری برای افزایش طول عمر هود

فاصله استاندارد هود و اجاق گاز

نصب هود در ارتفاع صحیح از نکات مهمی است که رعایت کردن آن باعث افزایش طول عمر هود می‌شود. همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، باید این نکته را در نظر داشته باشیم که این فاصله با توجه به نوع هود ممکن است متفاوت باشد اما به طور کلی فاصله استاندارد بین اجاق گاز و هود با توجه به نوع آن، بین ۵۰ تا۷۰ سانتی‌متر است. در صورتی که فاصله گاز با هود کمتر از این فاصله باشد، منجر به افزایش دما قطعات و موتور هود در نتیجه خراب شدن هود می‌شود و فاصله بیشتر از قدرت مکش هود می‌کاهد.

تمیز کردن فیلترهای هود

تمیز کردن فیلترهای هود یکی از مهم‌ترین کارهایی است که رعایت کردن آن به شدت به افزایش طول عمر هود دستگاه کمک می‌کند. فیلترها چربی و گردوغبار را به خود جذب کرده و درصورت انباشت آلودگی‌ها راندمان کار دستگاه کاهش یافته و در دراز مدت می‌تواند منجر به خرابی هود شود.

مقاله مرتبط: آموزش تعویض شیشه هود

کنترل خروجی هوا

کنترل کردن خروجی هوای هود در فاصله‌های زمانی هم نکته‌ای است که باید به آن توجه شود. چرا که ممکن است در بعضی شرایط پرندگان در خروجی هوای هود لانه‌گذاری کرده و راه خروجی مسدود شود. در این شرایط فشار زیادی به موتور وارد شده و موجب سوختگی هود می‌شود.

خاموش کردن شعله خالی

یکی دیگر از مواردی که رعایت آن تاثیر مستقیمی بر افزایش طول ‌عمر هود می‌شود، روشن ماندن شعله در صورتی که چیزی روی آن نباشد است. این اتفاق به هود و اجزای داخلی آن آسیب زیادی وارد می‌کند. شعله‌ها دمای بسیار بالایی داشته و در صورت خالی ماندن به فیلتر آسیب زیادی می‌زند؛ به همین جهت مهم است که اگر ظرف را از روی گاز برداشتید، بلافاصله شعله را خاموش کنید.

استفاده از محافظ برق

از آن‌جایی که منبع تغذیه هود، برق شهری است که در ساعات اوج مصرف دارای نوسانات، احتمال قطعی مداوم و … هست، مهم است که برای افزایش طول عمر هود از محافظ برق استفاده شود. اگر پس از هربار استفاده، هود را از محافظ به طور کامل جدا کنید، احتمال خراب شدن هود به حداقل خود می‌رسد.

بهترین راهکار برای افزایش عمر هود

جمع بندی

در این مقاله از تعمیربان درمورد نکاتی که در افزایش طول عمر هود تاثیرگذارند صحبت کردیم و به ارائه راهکارهایی پرداختیم، راهکارهایی از جمله:

  • رعایت فاصله ۵۰ تا ۷۰ سانتی‌متر بین هود و گاز
  • چربی زدایی و تمیز کردن فیلترهای هود در فواصل زمانی متناسب
  • استفاده از محافظ برق برای جلوگیری از آسیب‌های برقی که به واسطه نوسات برق شهری و قطع و وصل شدن برق به‌وجود می‌آید.
  • و …

سوالات متداول

چگونه طول عمر هود را افزایش دهیم؟

راه‌حل‌های بسیاری در افزایش طول عمر هود تاثیرگذارند، اما برخی بی‌احتیاطی‌ها مثل تنظیم مکش در قوی‌ترین حالت هود به دلیلی که فشار ناگهانی به موتور وارد می‌کند از عوامل مهمی است که باعث کاهش عمر هود می‌شود.

هود چه تاثیری در تمیزی محیط آشپزخانه دارد؟

هود دودها و ذرات چربی ناشی از غذا و بوهایی که در طول فرآیند پخت غذا ایجاد می‌شوند را از آشپزخانه خارج می‌کند و به دلیل این که جزو تجهیزات پرهزینه محسوب می‌شود، افزایش طول عمر هود آن مهم است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

نوشته های مشابه

۳ دیدگاه

  1. ممنون از مطلب خوب و مفیدتون . یک سوال داشتم . اینکه به مدت طولانی هود در طور روز روشن باشه روی عمر و نگهداریش تاثیر داره؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *